قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

مطابق ماده 26 قانون ديوان محاسبات، آراي ديوان محاسبات كشور را دادستان يا نماينده او براي اجرا به دستگاه‌هاي مربوط ابلا‌غ و نسخه اي از آن را به وزارت امور اقتصادي و دارايي ارسال و در اجراي آنها مراقبت مي‌كند. در صورتي كه آرا اجرا نشود ، دادستان ديوان محاسبات كشور موظف است مراتب را به مجلس شوراي اسلا‌مي ‌اعلا‌م كند. آيين نامه نحوه اجراي مواد 41 و forty two قانون محاسبات عمومي‌ كه به بحث واريز سپرده يا وجه الضمان يا وثيقه و نظاير آن از سوي شركت‌هاي دولتي به حساب مخصوص اشاره دارند، توسط وزير امور اقتصادي و دارايي تصويب و ابلا‌غ شده است. همچنين در ماده 44 قانون مزبور، شركت‌هاي دولتي به پرداخت ماليات و سود سهام دولت مكلف شده‌اند و تخلف از اين امر را در حكم تصرف غيرمجاز در وجوه عمومي‌تلقي كرده است. از آنجايي كه دبيرخانه قانون يادشده و همچنين دبيرخانه شوراي اقتصاد كه بر حسن اجراي اين قانون نظارت دارد در سازمان مديريت قرار دارند، از اين رو، سازمان مديريت به استناد اين قانون مي‌تواند بر نحوه ارجاع كار شركت‌هاي دولتي به ساير شركت‌ها نظارت داشته باشد. شركت‌های دولتي كه تا ابتداي سال 1383 بنا به تشخيص سازمان مديريت و برنامه‌ريزی كشور و وزارت امور اقتصادی و دارايی راكد و غير فعال بوده‌اند، اجازه شروع فعاليت ندارند و منحل اعلام می‌شوند.

شرکت های دولتی دارای ارکان (مجمع عمومی مستقل از دولت، هیات مدیره، مدیرعامل و بازرس) است .همچنین ارکان اداره کننده شرکت های دولتی شباهت زیادی به موسسات دارد. در حال حاضر شرکت های دولتی ، وزیر امور اقتصاد و دارایی و وزیر ذی ربط و معاونان آن ها تشکیل و اداره می گردد. همچنین قاعدتا بودجه بندی شرکت های دولتی باید توسط مجمع شورای اسلامی صورت گیرد. براساس قانون بودجه سال 1387 و همچنین سال های قبل، حدود 70 درصد بودجه سالیانه کشور مربوط به شرکت های دولتی، بانک ها و موسسات غیرانتفاعی وابسته به دولت است و این مطلب نیز تاکیدی برتشابه موسسات و شرکت های دولتی از لحاظ مرجع تصویب بودجه است. اداره دارایی های شرکت های دولتی باید تابع مقررات داخلی خود و اداره موسسات دولتی تابع قانون محاسبات عمومی باشد. اما در حال حاضر دارایی شرکت های دولتی نیز تابع قانون محاسبات عمومی و مقررات دولتی است.

  • این قسم کارکنان از نظر استخدامی مشمول قانون کار و از نظر بیمه مشمول قانون تأمین اجتماعی هستند.
  • در واقع اين ماده قانوني، نظارت سازمان مديريت را بر شركت‌هاي دولتي از منظر استفاده از اعتبارات جاري دولت تبيين مي‌كند.
  • تبصره 1- شرایط تصدی مشاغل عمومی که در پیش از یک دستگاه شاغل دارند به تناسب پستهای قابل تخصیص به هر شغل توسط سازمان تهیه و پس از تصویب شورای توسعه مدیریت جهت اجرا به دستگاههای ذی‌ربط ابلاغ می‌گردد.
  • ماده 67- جدول یا جداول موضوع ماده و تبصره‌های و آن بنا به پیشنهاد سازمان به تصویب هیئت وزیران می‌رسد و تخصیص هر کدام از مشاغل و طبقات شغلی آن به یکی از طبقات جداول حق شغل با پیشنهاد سازمان توسط شورای توسعه مدیریت انجام و برای اجرا به دستگاههای اجرایی ابلاغ می‌گردد.
  • ماده 6- نظارت و ارزشیابی موضوع این آیین نامه به طور عام بر فعالیتها و عملکرد مراکز فرهنگی اعمال می‌شود و نظارت حوزه های تخصصی وزارتخانه در زمینة فعالیتهای انتشاراتی، مطبوعاتی، سینمایی و امور هنری را در برنمی‌گیرد.

معمولا بیشترین درخواستی هم که در موسسه ما وجود دارد، همین نوع شرکت می باشد. ماده 123- کلیه اختیارات قانونی دستگاههای اجرائی و شوراها و مجامع و عناوین مشابه برای ایجاد هر گونه دستگاه‌ اجرائی از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون لغو می‌گردد. تبصره 2- کارمندانی که براساس حکم مراجع قضائی و یا هیاتهای رسیدگی به تخلفات اداری از اتهام مربوط برائت حاصل نمایند، حقوق و مزایای مستمر مربوط را برای مدت آمادگی به خدمت دریافت خواهند نمود. ماده 122- کارمندان رسمی دستگاههای اجرائی در حالت زیر به صورت آماده به خدمت، که مدت آن حداکثر یک سال خواهد بود در می‌آیند. 3- تفکیک وظایف اجرائی از حوزه‌های ستادی دستگاه‌های اجرائی و محدود نمودن فعالیت‌ حوزه‌های ستادی به اعمال حاکمیت و امور مدیریتی و راهبردی، سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، سازماندهی، نظارت و کنترل و انتقال وظایف اجرائی به واحدهای استانی، شهرستانی و سایر سطوح جغرافیایی و اصلاح ساختار تشکیلاتی متناسب با تغییرات به عمل آمده.

اصل یکصد و ششم

در شرکت سهامی عام، قسمتی از سرمایه به وسیله موسسین شرکت و قسمتی دیگر از طریق فروش سهام به مردم تامین می گردد.اما در شرکت سهامی خاص ، تمام سرمایه منحصراَ به وسیله موسسین تامین می گردد. و یا کل سهام آن بواسطه ملی شدن به دولت واگذار شده باشد همانند شرکت ملی نفت ایران. بنابراین شرکت تجاری زمانی شرکت دولتی محسوب می شود که سرمایه آن از طریق شرکت دولتی تأمین شده باشد و شرکت دولتی صاحب بیشتر از نیمی از سرمایه آن باشد. بسیاری از شرکت های دولتی از این گونه اند ولی در هر حال نوع و ساختار آن ها مطابق با یکی از انواع شرکت های مذکور در قانون تجارت است.

هدف از این «خط‌مشی رازداری» این است که به شما کمک کنیم بدانید چه اطلاعاتی را جمع‌آوری می‌کنیم، چرا جمع‌آوری می‌کنیم و چگونه می‌توانید اطلاعاتتان را به‌روزرسانی، مدیریت، صادر و حذف کنید. سایت پژوهه، برگرفته از مقاله «شخص حقیقی و حقوقی»، تاریخ بازیابی ۹۹/۲/۲۴. انصاری، ولی الله، کلیات حقوق اداری، ص۱۲۱، تهران، نشر میزان، ۱۳۸۳، چاپ پنجم.

منابع بعنوان دریافت های دولت می باشد که بخاطر تاثیرآن برمسائل اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی ومحیط زیست برای دولت ومجلس مهم است . وبه همین دلیل طبقه بندی منابع صورت می گیرد تا مردم ازکم وکیف آن آگاه باشند. باتوجه به اینکه هزینه انجام فعالیت واجرای وظایف دولت توسط مردم تامین می گردد لذا درتهیه بودجه کلیه عملیات دولت شفاف وروشن بوده وروابط بین هرگونه درآمد ثبت برند وهزینه، اهداف ، برنامه ها ، عملیات وفعالیت های دولت مشخص وضرورت واهمیت آنها توجیه شود. درپایان هرسال دستگاه های اجرایی موظف هستند درآمدها، اعتبارات ، هزینه های قطعی وغیرقطعی خودرا درقالب فرم های تفریغ بودجه گزارش نمایند. 1 – انجام بازرسی مستمرازاموراداری ، مالی ، ومحاسباتی کلیه سازمانهایی که تمام یا قسمتی از سرمایه یا سهام آنها متعلق به دولت است .

تبصره 2 – در صورت تکرار این تخلف به استناد گزارشهایی که به تأیید بازرس معتمد و مدیر مربوطه برسد پرونده فرد خاطی به هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری ارجاع و یکی از مجازاتهای بازخرید، اخراج و انفصال دائم از خدمات دولتی اعمال خواهد شد. تبصره 1 – کارمندان می‌توانند با موافقت دستگاه اجرائی ساعات کار خود را تا یک چهارم ساعت کار روزانه (حداکثر eleven ساعت) تقلیل دهند. سقف امتیاز این ماده حداکثر(5/1)برابر حداکثر ارقام امتیاز شغلی مذکور در این فصل می‌باشد. این گونه کارمندان حسب مورد از امتیازات شاغل و فوق‌العاده‌های مذکور در ماده بهره‌مند خواهند بود.

چنانچه از بستگان وخادمان مخاطب در محل تعیین شده نباشند یا از گرفتن اوراق قضایی استنکاف نمایند . مأمور ابلاغ این موضوع را باید در برگ اول اخطاریه گزارش نموده وبرگ دوم اخطاریه را به محل مذکور الصاق کند وبرگ اول را به همراه ضمایم آن به دادگاه اعاده نماید که در این صورت خوانده می تواند تا وقت جلسه رسیدگی به دفتر دادگاه مراجعه وبا دادن رسید اوراق مربوطه را دریافت نماید. نماینده ، شخص حقیقی یا شخص حقوقی است که بر مبنای اعطاء قانونی نمایندگی مبادرت به طرح هر گونه دعوا یا ادفاع و تعقیب ثبت شرکت در تهران آن ازسوی وزارت خانه ، مؤسسه دولتی و غیره و به نام و به منظور اجرای اهداف آنان می نماید . به طوری که با فقدان صلاحیت یا تصمیم دستگاه امکان تغییر و جابجایی مکرر نماینده فراهم وبا مقام اعطاء کننده نمایندگی، مسئولیت پیگیری و استیفاء حقوق دولت را بعهده خواهد داشت. بر اساس توافق صورت گرفته با سازمان تأمین اجتماعی، کلیه شرکت‌ها و موسسأت دانش‌بنیان که نام آنها در سامانه دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری درج شده باشد، می‌توانند از تسهیلات ذیل بخشنامه‌های ۱۴٫۳ و ۱۴٫۹ درآمد استفاده کنند.

محکومیت محکوم علیه به پرداخت حق الوکاله نماینده حقوقی:

ماده 12- اعضای هیأت با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، منصوب می شوند و مدت عضویت افراد منتخب 2 سال و تجدید انتخاب آنان برای دوره‌های بعدی بلامانع است. ماده 3- تأسیس مراکز فرهنگی اقلیتهای دینی رسمی کشور در محدودة امور فرهنگی آن اقلیت نیز منوط به اخذ مجوز طبق این ضوابط است. می دهند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز تأسیس، نظارت بر فعالیتها و انحلال آنها را صادر می کند.

تبصره – مدت خدمت کارمندانی که در ابتدا یا حین خدمت به تحصیل مقاطع رسمی آموزشی یا معادل آن اشتغال می‌یابند و از مزایای تحصیلات مربوطه بهره‌مند می‌شوند جزو سابقه خدمت برای بازنشستگی منظور نمی‌گردد. مگر آن که همراه با تحصیل حداقل سه چهارم از وقت اداری را به انجام وظایف محوله اشتغال داشته باشند، مأموریتهای تحصیلی و تعهدات خدمتی تحصیلی با رعایت ماده این قانون با موافقت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور انجام می‌گیرد. تبصره 1- دستگاههای اجرایی مؤظفند علاوه بر نظارت مستقیم مدیران از طریق انجام بازرسیهای مستمر داخلی توسط بازرسان معتمد و متخصص در اجرای این ماده نظارت مستقیم نمایند.

تشخیص خصوصی یا دولتی بودن شرکت

این قسم مشاغل، مشمول قانون استخدام کشوری و مدیریت خدمات کشوری می­باشند و از نظر پوشش بیمه­ نیز مشمول صندوق بازنشستگی کشوری هستند. 9 – شناسایی و واگذاری وظایف‌، امور و فعالیتهای قابل واگذاری دستگاههای اجرائی به شهرداریها و بخش غیردولتی با هدف رهاسازی دولت از تصدی‌های غیرضرور و همچنین تعیین نحوه ارتباط و تنظیم مناسبات نظام اداری با شوراهای اسلامی روستا، بخش و شهر، شهرستان و استان . تبصره 1- در محاسبه امتیاز حقوق مبنای دارندگان مشاغل قضائی با کمتر از مدرک لیسانس و معادل آن (موضوع ماده واحده قانون تعیین وضعیت قضائی کسانی که سه سال در دادسراهای انقلاب اسلامی اشتغال به کار قضائی داشته‌اند) پنج درصد ‌(5%) از امتیاز گروه شغلی آنان کسر خواهد شد.

در مواردی ممکن است تاریخ انتقال یا تاریخ انجام کار غیر از تاریخ تنظیم قرارداد باشد. لذا در بند جداگانه ¬ای با عنوان مدت قرارداد باید زمان دقیق آغاز و پایان کار تصریح شود. اگر تاریخ شروع قرارداد به دلیلی از قلم بیفتد و در قرارداد ذکری از آن نشود تاریخ امضای قرارداد تاریخ آغاز آن محسوب می¬شود. ما سرورهایی در سراسر دنیا داریم و اطلاعات شما ممکن است در سرورهای خارج از کشور محل زندگی‌تان پردازش شود. قوانین محافظت از داده در کشورها متفاوت است و بعضی از کشورها بیشتر از دیگران محافظت ارائه می‌دهند. صرف‌نظر از کشوری که اطلاعاتتان در آن پردازش می‌شود، ما همان محافظت‌های شرح‌داده‌شده در این خط‌مشی را اعمال می‌کنیم.

تبصره 1- اگر انجام امور موضوع این ماده به یکی از طرق چهارگانه فوق‌الذکر(1‌لغایت4) مقدور نباشد ایجاد و اداره واحدهای دولتی وظیفه دولت است. 1- اعمال حمایتهای لازم از بخش تعاونی و خصوصی و نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی مجری این وظایف‌. تبصره 2- شرکتهایی که به حکم قانون یا دادگاه صالح، ملی و یا مصادره شده و شرکت ثبت تغییرات شرکت دولتی شناخته شده یا می‌شوند، شرکت دولتی تلقی می گردند. موسسه ثبت نوول مفتخر است که در طول سال ها خدمات شایسته خود در امور ثبت شرکتها در تمامی شهرهای کشور جزو بهترین و کارا ترین شرکت های ثبت شرکت می باشد . سامانه ثبت شرکت میزان زیر مجموعه هدلینگ مشاوره کسب و کار با نام موسسه خدمات اداری کـــاج می باشد.