نام و علامت تجاری؛ فرایند ثبت و حقوق ناشی از آن

سایت پژوهه، برگرفته از مقاله «اسم تجاری»، تاریخ بازیابی ۹۸/۱۲/۱۲. برند را می‌توان به عنوان یکی از ارکان مهم در جلب مشتری و بازاریابی دانست؛ اما توجه داشته باشید که ثبت برند رکن اصلی بازاریابی نیست. با ثبت برند شما می‌توانید برای برند خود نمایندگی بزنید و شعب مختلف احداث نمایید. با دادن حق امتیاز برند خود به دیگران هم به شهرت و اعتبار خود کمک می‌کنید و از این راه به درآمدی بیشتری دست پیدا کنید. هر وقت از برند و برندسازی صحبت می‌شود، انتخاب نام برند هم به عنوان یک دغدغه‌ی مهم مورد توجه قرار می‌گیرد.

  • نکته دیگری که درباره شرایط اسم تجاری وجود دارد این است که اسم تجارتی قابل نقل و انتقال است .
  • سایت پژوهه، برگرفته از مقاله «اسم تجاری»، تاریخ بازیابی ۹۸/۱۲/۱۲.
  • اجباری برای انجام این کار ندارد به جز در مواردی که وزارت دادگستری ثبت آن را الزامی کند .
  • در صورت نیاز به هرگونه مشاوره می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

در موقع واگذاری اسم تجاری که نام خانوادگی باشد معمول بر این است که انتقال‌گیرنده نام خود را در ذیل آن به عنوان جانشین اضافه می‌کند یا اینکه در مقابل اسم تجاری کلمه قدیم اضافه می‌شود تا هم اسم تجاری سابق ذکر شود و هم توهمی برای مشتریان نسبت به شخص تاجر حاصل نشود. طی کردن مراحل فوق به کمک یک کارشناس ثبت برند برایتان راحت‌تر خواهد بود؛ چرا که ه ربار اگر سازمان ثبت اسناد اشکالی به نام برند شما وارد کند، باید آن مشکل را حل کرده و سپس اقدام به ثبت کنید. همچنین برای مطالعه بیش‌تر این بحث مقاله «10 استراتژی عملی توسعه برندینگ | به فکر توسعه برند خود باشید! در صورتی که نشان تجاری شما شامل حروف لاتین باشد لازم است ابتدا اقدام به دریافت کارت بازرگانی کنید و سپس کپی آن را نیز همراه سایر مدارک تحویل دهید. بسیار عالی واقعا مقاله رو به موقع مطالعه کردم مدتی درگیر انتخاب اسم برای کسب و کار جدیدم هستم، مرسی تیم نوین که همیشه کامل مقاله را ارائه میدین.

» طلاق از طرف مرد و مراحل آن

نام خوب در پس‌زمینه می‌تواند باعث رونق کسب ‌و کار شما نیز شود. مثلاً تصور کنید نام یک برند مواد غذایی «برکت» یا «رزق» باشد. وقتی چنین نامی انتخاب شود، معنی خوب آن‌ها می‌تواند به بخش‌های مهم کسب‌وکار شما وارد ثبت برند تجاری شده و تاثیر مثبتی بگذارد. طبیعی است که برندها پس از مشخص شدن، نیاز به تایید و ثبت دارند که آن هم مراحل خاصی دارد. پس از ثبت برند است که شما می‌توانید آن را به عموم معرفی کرده و در پی معرفی گسترده آن باشید.

اما بعد از معروفیت شخصیت عروسکی آن در ذهن افراد مانده و یادآور تمام خاطرات کودکی جوانان ایرانی است. اسم انتخابی شما باید به نوعی با موضوع فعالیت شما و ویژگی های منحصر به فرد برندتان همخوانی داشته ثبت تغییرات باشد. برای انتخاب بهترین نام تجاری، در قدم اول به برند خود شخصیت بدهید. یادتان باشد که هدف اصلی یک برند، بزرگ شدن و موفقیت آن است، پس باید در انتخاب نام مناسب برای آن بسیار هوشیار باشید.

از موارد و ویژگی هایی که می توان برای انتخاب نام مناسب مدنظر قرار داد می توان به توانایی ها ، ضعف ها و یا برانگیختن احساسات افراد در انتخاب و نام گذاری برند استفاده کرد . حقوق مالکیت فکری یا معنوی به دو شاخه کلی حقوق مالکیت صنعتی و حقوق مالکیت ادبی و هنری تقسیم می‌شود که امروزه بخش مهمی از مباحث تجاری را به خود اختصاص داده است. با توجه به تازگی قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری (مصوب 1386) و تفاوت‌های آن با قانون ثبت علائم و اختراعات (مصوب 1310) و قانون تجارت (مصوب 1311) و کاربرد فراوان این مسأله در عرصه تجارت به نظر می‌رسد که هنوز درنگ در مفاهیم و آورده‌های مقررات جدید ضرروت دارد. ثبت اسم تجاری مانند ثبت شرکت ها و دفاتر و علائم و احتراعات به صورت اعلامی است . به عبارت دیگر متقاضی ثبت با تنظیم اظهارنامه و طی تشریفات مربوط به ثبت و آگهی ثبت علامت را به وسیله اداره ثبت اعلام می نماید تا بدین وسیله اشخاص ذینفع با اطلاع از موضوع عنداللزوم اعتراض به ثبت اسم تجاری مانع ثبت آن شده و حقوق خود را استیفا نمایند. قانون تجارت ایران مواد 576 تا 582 را به اسم تجاری اختصاص داده است.

اسم تجاری

چنانچه دانستن این قوانین و نکات در انتخاب اسم برند به شما کمک شایانی می کند . اگر در انتخاب اسم برند این نکات و شرایط را در نظر داشته باشید ، به راحتی برند شما در میان مشتریان رواج پیدا می کند و موجبات توسعه و پیشرفت گسترش کار شما را فراهم می آورد . وقتی محصول جدیدی معرفی می‌شود، در ابتدا میزان فروش کمی پائین است اما وقتی آگاهی بازار افزایش می‌یابد، این میزان شروع به بالا رفتن کمک می‌کند. بعد از این مرحلهٔ مقدماتی(جنینی) فروش بازار به سرعت بالا می‌رود، چون تقاضا افزایش می‌یابد و تولیدکنندگان دیگر وارد می‌شوند، که به آن مرحلهٔ (رشد) می‌گویند. سپس بازار کامل می‌شود چون سرعت فروش پایین می‌آید، رقابت تولیدکنندگان افزایش می‌یابد (مرحلهٔ تکامل)حال اگر بعد از این مرحله ابتکار یا ایدهٔ جدیدی برای ارائهٔ محصول وجود نداشته باشد به علت اشباع بازار و کم شدن تقاضا، چرخهٔ حیات مارک تجاری به پایان رسیده و به سرعت پایین می‌آید (اشباع).

آسان ثبت

در این مقاله به توضیحاتی درباره اسم شرکت، اسم های اصیل ایرانی برای شرکت، انتخاب اسم شرکت، نام شرکت پرداخته شده است تا انتهای مقاله همراه ما باشید. در نهایت یک نماینده برای برگزاری این جلسه و مدیریت آن انتخاب کنید که دارای شخصیت و زمینه فکری قوی باشد. در طول جلسه به دقت به صحبت ها گوش دهید و در صورت امکان آنها را یادداشت یا ضبط کنید. پس از پایان طوفان فکری و یافتن نام های جدید، در مورد هر یک از اسامی پیشنهادی برای اسم برند رای گیری کنید. یک یا چند جلسه با حضور گروهی از افراد خلاق شامل متخصصین برندینگ، طراحان، توسعه دهندگان وب و دارندگان کسب و کار در راستای طوفان فکری برای انتخاب نام تجاری تشکیل دهید.

زیرا حتما در بین برندهای رقبای مرتبط و غیر مرتبط در همان منطقه جغرافیایی، گم خواهید شد. در بسیاری از جلسات مشاوره برندینگ در زمان انتخاب نام برند، مدیران پیشنهاد انتخاب نام را می‌دهند که بتوان مخفف نمود . “پلمپ دفاتر قانونی برای تمام شرکت ها الزامیست.” احتمالاً تاکنون به این جمله زیاد برخورد کرده اید و سؤالات بسیاری برایتان پیش آمده است. در این مقاله قصد داریم در ابتدا شما را با مفهوم دفاتر پلمب آشنا کنیم و بعد از آن توضیح دهیم که چرا تهیه این دفاتر ضرورت دارد. خلاقیت نهفته در این نوع اسم ها باعث میشود نام برند شما بیشتر در ذهن مخاطب بماند به خصوص اگر محصول یا خدماتی که ارائه میدهید نیز نوآورانه و جدید باشند.

اسم تجاری و کارخانهٔ سازندهٔ آن

در حالی که ثبت شرکت بیانگر و گویای نام تجارتخانه است و معرف تجارتخانه می باشد . © تمام حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به موسسه حقوقی ثبت دادمهر می باشد. ثبت نام در دفتر ثبت تجارتی برای شرکتهای تجاری با ثبت در مرجع ثبت شرکتهاتفاوت دارد. اسم تجاری هر نامی است که تاجر می تواند انتخاب نماید و تحت آن فعالیت بنماید. اسم تجارتی ثبت شده را هیچ شخص دیگری در همان محل نمی تواند اسم تجارتی خود قرار بدهد. پس به طور کلی مدت زمان لازم برای ثبت برند نزدیک به ۴ ماه است.

سرمایه گذاران زیادی بعد از اینکه برندتان را ثبت کردید حاضر به سرمایه گذاری و ‌شراکت خواهند بود. در این مرحله شناسه اظهارنامه را دریافت کنید و رمز ورود به سامانه را نگهداری کنید . این گونه فعالیت های تجاری شما به نوعی نشانه گذاری می شود و کالا یا خدمات شما را از سایر کالاها و خدمات متمایز می کند. اجازه استفاده از آنها به اشخاص ثالث داده می‌شود و منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیازها می‌باشند. تضمین می‌کند که مشتریان می‌توانند محصولات را از یکدیگر تشخیص دهند. کلیه فعاليت‌ها و خدمات سامانه ثبت آنلاین آسان ثبت تابع قوانين و مقررات جمهوری اسلامی ايران است.