Content
بهترین اسم با مخاطبان شما صحبت میکند و در مورد برند شما چیزی معنیدار میگوید. با یک فرآیند نامگذاری برند، میتوانید اطمینان حاصل کنید که اسمی که انتخاب میکنید با مشتریان خود طنینانداز میشود و شانس شما در ایجاد روابط پرسود ثبت برند تجاری و طولانی مدت را افزایش میدهد. بسیاری از شرکتها حاضر نیستند زمان یا منابع لازم را برای انتخاب بهترین اسم برند صرف کنند که این اشتباه است. پس از انتخاب اسم مناسب به مجوزی که تأییدکننده فعالیت شما در حوزه موردنظر است نیاز دارید.
انتخاب نام برند امری بسیار دشوار می باشد که با توجه به پیشینه و علاقه شخص متقاضی متفاوت می باشد که در این خصوص موارد اساسی را تشریح می دهیم و جهت تعیین نام برند خود حتماً توسط مشاوران موسسه ذهن ناب استعلامات لازمه را اخذ نمائید. ثبت برند پروسه ای زمان بری می باشد که با استناد به قانون امکان پذیر می باشد. درصورتی که تمایل به ثبت برند دارید ابتدا می بایست ثبت نام سامانه جهت اخذ کلمه و رمز عبور سامانه مالکیت معنوی انجام شود. علائم تجاری و برند هایی که قبلاً توسط شخص دیگری ثبت شده باشد و یا اظهارنامه آن شخص حقیقی و یا حقوقی قبل از اظهارنامه شما به ثبت رسیده باشد قابلیت ثبت ندارند. پرچم ها و نشان های سلطنتی٬ علائم رسمی دولت و نشان کشور ها و سازمان های بین المللی که نمونه آن ها به دفتر بین المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی اعلام شده است معمولاً قابل ثبت نیستند. مانند خیلی از مناطق ثبت شده و یا یک شهر خاص که محصولات مخصوص به خود را دارا هستند.
با توجه به حقیقی و حقوقی بودن شخص متقاضی این هزینه ها متفاوت می باشد. انتخاب اسم برند وظیفه مدیر بازاریابی شرکت و یا مشاور تجاری شخصیت حقیقی است. اما یکسری نکات وجود دارد که رعایت کردن آنان می تواند در انتخاب اسم برند به شما کمک کند. از آنجایی که حجم برندهای ثبت شده در اداره مالکیت معنوی در طی دهه های اخیر به صورت وسیعی افزایش پیدا کرده است، لذا در حال حاضر انتخاب علائم تجاری یا برند بسیار دشوارتر از گذشته شده است.
برای انتخاب اسم برای برند می توان به جلوه های بصری و ذهنی یک ویژگی خاص در محصول اشاره کرد تا بتوان با تکیه به آن ایده های نو را در انتخاب اسم برند در ذهن تداعی کنید . در این میان انتخاب نامی زیبا و ماندگار در بازار بسیار دشوار می باشد و از سویی زمانبر خواهد بود . بالاخره میتوانید با خیال راحت اسم برندتان را ثبت کنید، برای این کار میتوانید از طریق سایت مرکز مالکیت فکری بر اساس محصول یا خدمات خود اظهارنامه مربوطه را تکمیل کرده و مدارک مورد نیاز را ارسال کنید. برای این کار نیازی به داشتن لوگو نیست؛ اما دیگر کمکم باید به فکر استخدام یک طراح حرفهای باشید. اسم برند شما باید هم بهصورت قانونی و هم دامنههای اینترنتی قابل ثبت باشد. اگر نتوانید بهصورت قانونی برند خود را ثبت کنید، هر چه برای ثبت نام تجاری خود وقت گذاشتهاید، به هدر رفته است.
نام تجاری همان نامی است که در فعالیت های حقوقی و امور قانونی از آن استفاده می شود، نام برند اما همان کلمه کوتاهی است که معرف محصولات و خدمات شما است. پوشش تجاری هم شیوه ارائه محصول و یا خدمت، بسته بندی ویژه، رنگ سازمانی خاص و… است. پیش از انتخاب اسم برند با توجه به حوزه و گستره فعالیتی که در یکی از forty five طبقه علامت تجاری قرار می گیرد ، باید نامی مرتبط با محدوده فعالیتی تان پیدا کنید . در جهت انتخاب اسم برند بهتر است برای اسم برند خود از اسامی ایرانی استفاده کنید زیرا اسم برند ایرانی ریشه فارسی دارد و تلفظی آسان خواهد داشت. در قانون تجارت کشورطبقه بندی علامت تجاری در forty five طبقه صورت گرفته است که طبقات 1 تا 34 مخصوص محصولات و کالاها و طبقات 35 تا 45 طبقات مخصوص خدمات هستند.
فریلنسرهای موفق، پورتفولیو قوی دارند! 13 نکته ساخت سایت فریلنسری پولساز
انتخاب نام برند یکی از فاکتورهای مهم در موفقیت یک کسب و کار است. نام هر برند میتواند در 6 دسته بندی قرار گرفته و باید ویژگیهایی خاص و منحصر به فرد داشته باشد و بتواند بر مخاطب تاثیر مثبتی بگذارد. بررسی و ارزیابی نام انتخابی میتواند کلید موفقیت انتخاب نام برند مناسب باشد. در نظر داشته باشید که نام برند شما باید به مذاق مشتریان شما خوش بیاید، بنابراین قبل از انتخاب قطعی نام برند، حتما آن را به نظر سنجی بگذارید. همان طور که در بالاتر نیز اشاره کردیم، نام برند شما نباید محدود به یک موقعیت جغرافیایی خاص باشد. شاید از ابتدای کار شما با خودتان بگوئید تنها به دنبال فعالیت داخلی هستید و محصولات خود را صادر نمیکنید.
یکی از مواردی که در راهنمای انتخاب نام برند باید متذکر شویم این است که نام برندتان باید قابل ثبت باشد. اما امروزه یکی از کارهایی که در موفقیت کسب و کارتان می تواند موثر باشد انتخاب بهترین نام برای برند شماست. شاید بسیاری از شما که قصد ثبت برند دارید تصور کنید که انتخاب نام برند کار ساده ای است. در این مرحله درباره این ۲۰ نام نهایی باید تحقیقات برای امکان ثبت قانونی و امکان ثبت دامین برای سایت را بررسی کنید.
قدم سوم اسمهای کاندید را با دقت بررسی کنید
توجه کنید که این مبالغ ممکن است به مرور زمان و با توجه به تعرفههای جدید تغییراتی داشته باشد. اما براساس آخرین ابلاغیه سازمان مالکیت معنوی به این صورت است. این مرحله نیز همانند مرحله پیشین دردسر خاصی نداشته و شما باید برخی تعهدات را مطالعه و آنها را قبول کنید. در بخشی از این تعهدنامه فرد متعهد میشود که در تاریخ مربوطه به وبسایت مراجعه کرده و از نتیجه درخواست خود آگاه شود.
- کارتان کمی سخت میشود و شاید اصلاً خریدار احتمالی را منصرف کند.
- به هر حال مشتریان همیشه برندی را انتخاب میکنند که قدیمیتر و معروفتر است؛ و شما فقط یک نسخه کپی از برند اصلی به نظر میرسید.
- یکی از مواردی که در راهنمای انتخاب نام برند باید متذکر شویم این است که نام برندتان باید قابل ثبت باشد.
- نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی در دیدار با سرپرست شرکت گاز مازندران، تسریع بهرهبرداری از شبکه و اشتراک ثبت علائم تجاری پذیری در روستاهای محدوده چهاردانگه را مورد پیگیری و تاکید قرار داد.
وقتی نرخ سود بانکی، ساعت شروع کار بانک، نرخ خدمات مختلف و… را دولت تعيين میکند و مديران اين بانکها هم حتماً بايد چند سال سابقه در بانکهای دولتی داشته باشند، ديگر بانک خصوصی معنی ندارد! به نظر من اگر همين امروز همه بانکهای دولتی و خصوصی در هم ادغام شوند و در سر در همه آنها يک نام مشترک بنويسند هيچ اتفاقی نمیافتد. اصولاً مهمترين کاربرد نامهای تجاری در محيط رقابتی شکل میگيرد، وقتی رقابتی نباشد ديگر تفاوتی هم نيست، پس ديگر چه احتياجی به برند است! بنده پيشنهاد میکنم همين امروز تمام بانکها را درهم ادغام موده و اصلاً نام تجاری هم نمیخواهد، همين “بانک” خالی کافيست! در ضمن حالا که نام تجاری بانکها آورده شده، نام بانک ملی واقعاً خالی است.
نام گذاری یک برند نیازمند صبر و شکیبایی است و بزرگترین مانع در انتخاب نام مناسب قطعاً زمان است. بسیاری از کسب و کارها حتی حاضر نیستند زمان صرف کنند و یا منابع لازم را برای انتخاب یک اسم مناسب مطالعه کنند که این به خودی خود کاری اشتباه است. از کنار هم قرار گرفتن این بسته های اطلاعاتی که هر کدام بخشی از اطلاعات مرتبط با نام تجاری را ارائه می دهند، در ذهن کاربر یا مصرف کننده نگرشی متفاوت شکل می گیرد که می تواند بر خرید محصول تاثیر به سزایی داشته باشد. بنابراین یکی از عوامل موفقیت در برندهای تجاری انتخاب نام کوتاه و با معنی است. برای اشخاصی که در راه انتخاب نام قانونی و مناسب با حیطه فعالیت یک برند و علامت تجاری تجربه کافی را ندارند امکان انتخاب مناسب ترین نام علامت تجاری امری دشوار خواهد بود. بهترین راه برای انجام این مورد بهره مندی از تجارب شخصی مجرب در انجام این امور خواهد بود .
این کار قانونی نیست و حتی از نظر گرفتن دامنههای اینترنتی و شبکههای اجتماعی هم به مشکل برمیخورید. پس در حین انتخاب نام تجاری و مشورت با اعضای تیمتان، اسامی انتخابی را در گوگل و اینستاگرام جستجو کنید و ببینید که قبلا توسط فرد یا شرکتی انتخاب نشده باشد. شاید انتخاب یک اسم ثبت شرکت که همه این ویژگیها را داشته باشد، کمی سخت به نظر برسد. اما با کمی فکر کردن، وقت صرف کردن و البته مشورت گرفتن از یک تیم مشاوره کسب و کارهای کوچک میتوانید اسم خوبی انتخاب کنید. البته مواظب باشید که در این قضیه وسواس زیاد به خرج ندهید و کلی وقت و هزینه صرف این موضوع نکنید.
پس در هنگام انتخاب نام برند، به حسی که هنگام شنیدن این نام ها پیدا می کنید نیز توجه داشته باشید. برخی از اسامی برندها مانند دیزنی ، نام های تجاری هستند که به تاریخچه تغییرات شرکت ی شرکت با مؤسسان آن شرکت اشاره دارند. افرادی که از این اسامی استفاده می کنند، به دنبال آن هستند که داستان اصلی برند خود را به مؤسسان اولیه شرکت مرتبط نمایند.
در نمونه برند بسیار معروف اشی مشی، پاکشوما، دیجی کالا و از این دست ما با اسامی خلاقانه روبرو هستیم که دو نوع خلاقیت دارند، نام جدیدی ایجاد شده است مانند اشی مشی یا ترکیب خلاقانه ای ایجاد شده است مانند دیجی کالا. اگر نقصی در مدارک ، اطلاعات مربوطه و جواز وجود نداشته باشد ، نوبت به درج آگهی درخواست در روزنامه ، سپس پرداخت حق الثبت و درج در روزنامه دوم و اخذ آگهی می باشد . چنانچه اگر قصد دارید تجارتی پر رونق را شروع کنید با در نظر گرفتن شرایط و قوانین کشور ، برند خود را به ثبت برسانید و پس از ثبت از حقوق متعدد برند بهره مند خواهید شد . به عنوان نمونه برند هایی مانند اپل ، سامسونگ ، مک دونالد ، دیزنی ، گوگل و مایکروسافت جزو ده برند برتر و ارزشمند در دنیا می باشند که قیمت های قابل توجهی داشته و حتی مالکین برند های مذکور تمایلی به فروش آن ها ندارند . همان طور که هر کشور طبق معمول شرایط و قانونهای خودش را برای زندگی در همان کشور دارد، این قوانین خاص در رابطه با برند سازی هم صدق میکند. در این قسمت به چند نکته درباره برندسازی در ایران میپردازیم.