انتخاب نام برند و نام تجاری

برندینگ مثل یک سفر بلند مدت می باشد که برای موفقیت باید وارد مسیر پر پیچ و خمی بشود. اسم برند باید دارای شرایطی باشد که مشتری بتواند با آن ارتباط خوبی برقرار کند و به همین دلیل برای انتخاب نام برند مورد نظر باید یک فرایند سخت و طولانی را طی کنید. یکی از مراحل سخت در هنگام ثبت برند، انتخاب اسمی برای آن است.

انتخاب برند

یکی از این تعاریف، لوگو را واژه یا واژگانی می داند یا فونتی معین که می تواند درکنار یک آرم یا همان علامت برند قرار بگیرد. ترکیب خاص و تغیر ناپذیر لوگو تایپ و آرم برند گاهی یکجا لوگو نامیده می شود و گاهی نیز آرم یا علامت برند به تنهایی لوگو نامیده شده است. در تعریف دیگری آمده است که لوگو همان طرح گرافیکی منحصر به فردی است که برای معرفی برند به مخاطبانش استفاده می شود و پیگیری ثبت تغییرات شرکت مخاطبان از طریق لوگو برند را می شناسند. این تعریف بر مبنای کارکرد لوگو انجام شده است و کاری به تعریف اجزای لوگو ندارد. نام ها از کلمات تشکیل شده اند و کلمات قادر به تصویر سازی در ذهن ها هستند و در پی هر کلمه ای تصاویری نهفته است که با شنیدن یا دیدن کلمه در ذهن تداعی می شود. با دانستن این نکته متوجه می شوید که چرا انتخاب نام اهمیت زیادی در برندینگ و کسب موفقیت دارد.

پس امیدوار باشید که اگر این مقاله فشرده را به خوبی و با دقت مطالعه نمایید به احتمال زیاد خواهید توانست البته با کمی تلاش مضاعف در کمترین زمان ممکن به انتخاب یک اسم برند قدرتمند دست بیابید. نام های ریتمیک بسیار جذاب بوده و گزینه ای مناسب برای اسم برند می باشند. در واقع تکرار این نام ها بسیار لذت بخش بوده و به خوبی در ذهن مخاطب می ماند. کافی است کمی به برندهای معروف ایران و نام‌هایی که برای برندها انتخاب شده نگاه کنید تا ببینید اصول انتخاب برند را نمی‌توان به سادگی در قالب یک چارچوب مشخص گنجاند و بیان کرد.

خب؛ حالا که ویژگی‌های اسم برند خوب و تاثیرگذار را فهمیدیم، وقت عمل کردن است! در بخش بعدی می‌خواهیم مراحل رسیدن به یک نام برند عالی را یک به یک با هم طی کنیم. شما هم با انتخاب درست کلمات می‌توانید تاثیرگذار باشید و شخصیت برندتان را بازتاب دهید. بعضی نام‌های فارسی هستند که چند املای متفاوت دارند یا وقتی می‌خواهید آن‌ها را به انگلیسی بنویسید، چند مدل می‌شوند. مثلاً آسیه که ممکن است به‌صورت Asie، Asiye، Asiyeh و … نوشته شود. بهتر است از این کلمه‌ها که به شکل‌های مختلف می‌توانند نوشته شوند، برای نام برند استفاده نکنید.

اهمیت استفاده از نام برند و لوگو در کسب‌وکارها

اسم‌ها می‌توانند به شش دسته تقسیم شوند و تقریباً هر نام تجاری در جهان در یکی از این ۶ دسته قرار می‌گیرد که در زیر هر کدام را به صورت مختصر توضیح داده‌ایم. اسامی ثبت شرکت و عناوینی که با شئونات انقلاب اسلامی متضاد باشد ، قابل ثبت نخواهد بود . انتخاب نام های چند سیلابی احتمال تایید برند را به طور قابل توجهی افزایش می دهد .

  • یکی از ابزارهای کاربردی و مورد علاقه من نیز Shonify است که از همه این ابزارها می‌توانید کمک بگیرید تا نام تجاری مناسب خود را انتخاب کنید.
  • آیا می‌دانستید نام برند معروف کوکا کولا از مواد اولیه آن گرفته شده است؟ کوکا نام یک گیاه است که نوشابه از آن گرفته می‌شود.
  • اکساب، برند خاص و متفاوت آب آشامیدنی که نامش را از ترکیب اکسیژن و آب به دست آورده است.
  • نام تجاری یا همان برند پس از فروش محصول یا خدمات تنها موردی است که در ذهن مشتریان نقش می بندد و باعث می شود در خرید های بعدی محصول شما را انتخاب نمایند .

شاید معروف‌ترین از این دسته برند خودروسازی معتبر ایتالیایی فیات است. دسته اول این نام‌ها، اسامی‌ای هستند که صرفاً سرواژه بوده و هیچ ارتباط صدایی و معنای با یکدیگر ندارند. لکسوس برند برتر کمپانی تویوتا نیز با ایجاد تغییرات در کلمه لاکچری، نام برندی قدرتمند برای خود ساخته است.

طبق یک مطالعه جالب که توسط یک کارگزار بیمه انگلیس انجام شده است طول متوسط نام یک شرکت حداقل باید 22 کاراکتر باشد. بیش از نیمی از مشاغل نام تجاری خود را بین 17 تا 24 انتخاب کرده‌اند. گزینه‌ی دیگری که در انتخاب نام برند پیش روی شما قرار دارد مخفف‌سازی است.

اسامی ممنوعه ثبت شرکت

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که انتخاب نام برند یک فرایند مکانیکی نیست. از دیگر مسائلی که کمتر به آن توجه می شود آوا و شنیداری کلمه می باشد و اگر این ویژگی را در نظر داشته باشید برای همیشه برند تان در ذهن مشتریان حک خواهد شد . اسم برند مربوطه نباید بر خلاف قوانین و موازین شرعی باشد . مخصوصا وقتی یک برند موفق می‌شود افراد بسیاری شروع به کلون سازی از اسم و رسم آن می‌کنند پس ریسک این موضوع را هم بهتره درنظر بگیری. لطفاً اول مراحلی رو که توی مقاله گفتیم انجام بدید اینکار شاید اولش یک کمی سخت به نظر برسه ولی بهتون قول میدم اسم‌های خیلی بهتری پیدا می‌کنید.

انتخاب اسم برند یک اصل اساسی برای هویت دادن به محصول یا نوع خدمت شما می باشد که باید با دقت کامل و در نظر گرفتن تمامی قوانین و شرایط مورد انتخاب قرار گیرد . اطلاعات ثبت برند غلط و ناآشنایی و اشتباه تو انتخاب نام برند می‌تونه تأثیر منفی روی فروش محصول داشته باشه. در عوض دونستن قوانین و نکات در مورد نام برند می‌تونه به شما کمک بزرگی کنه.

انتخاب نام برند توصیفی زمانی صورت می‌پذیرد که شما بخواهید به صورت دقیق کار شرکت خود را تشریح نمایید. یکی دیگر از ضعف‌ها این نوع از انتخاب نام برند این است که اگر قصد فروش شرکت را داشته باشید، نام شما همراه شرکت خواهد بود. در انتخاب یک نام برند نباید از اسم کوچک استفاده کنیم، زیرا انجام این موضوع در افکار مشتریان ایجاد حس تبعیض خواهد کرد. با شنیدن اسامی برند و علامت تجاری باید یک تصویر ذهنی از آن محصول در ذهن بوجود بیاید و این نام گویای ویژگی‌های یک برند خاص باشد.